Dorperkidz

Gezellige, betrouwbare, betaalbare opvang

Thema Postbode


Boekentip:

  • De postbode van Liesbeth Slegers
  • Beer is postbode van Julia Donaldson
  • Postbode Niek van Ada Schouten- Verrips
  • Het vrolijke postkonijn van Rebo Productions
  • De Brief van Herman van Tom Percival
  • De brief van Nijntje van Dick Bruna


Liedjes:


Knutselen (downloads):


 


Kleurplaten (downloads):


 


Activiteiten:


  • Memori
  • Een kaartje voor... (beginnende geletterdheid)                                                                                Schrijf voor elk kind uit je klas een kaartje. Schrijf de naam van het kind groot op elk kaartje. Schrijf er eventueel wat woorden bij als het kind al enkele letters kent.                                                                Je kunt ook woorden samen met symbolen en tekeningen gebruiken om het kind iets te vertellen.      Leg de kaartjes met de tekst naar boven in de kring (of stop ze eerst in de brievenbus van de klas, als echte post).                                                                                                                              Vraag de kinderen wat ze zien.  Wat zou erop staan? Ziet iemand zijn/haar naam al liggen?                    Bekijk met de kinderen hoe de verschillende namen eruit zien.                                                        Wie heeft een lange naam? Wie een korte? Zijn er kinderen die dezelfde letter in de naam hebben?   Laat elk kind zijn kaartje zoeken of laat de kaartjes één voor één zien en zoek zo uit voor wie elk kaartje is. Als de kinderen de kaartjes hebben kun je er nog een spelletje mee doen. Bijv. ga staan als je bij jouw naam de k vooraan hoort. Ga staan als je de a vooraan hoort. Ga staan als jouw naam 3 letters heeft, enz.

 


  • Postzegels - rekenactiviteit

Bekijk met de kinderen enkele postzegels. Hoe zien ze eruit? Wat staat erop?
Vertel dat je op zware brieven meer postzegels moet plakken. Daarvoor moet je de brief wegen. Leg enkele brieven één voor één op een weegschaal. Laat de kinderen de brieven ook voelen. Welke zou het zwaarst zijn? En welke weegt niet zoveel?
Bepaal met de kinderen of de brief zwaar is of niet en hoeveel postzegels er dan op moeten.



  • Post ontvangen en post sturen

Het is natuurlijk leuk als de klas tijdens het thema post veel post ontvangt! Maak met de kinderen een brievenbus en zet deze bij de deur van de klas. Vraag papa's en mama's post te sturen of laat de andere kleutergroep(en) post naar je klas sturen.
Lees 's morgens de post in de kring voor en schrijf brieven terug.
Zo kun je met de klas een brief schrijven voor een juf of meester, een zieke leerling of een andere kleutergroep. Ga deze brief met de klas echt op de post doen!
Vertel de kinderen bij de brievenbus waarom er 2 gleuven zijn, wanneer de postbode de post komt halen en waar de post dan naartoe gaat. Laat een paar kinderen de brief samen in de gleuf doen. Dit vinden de kinderen erg interessant.



  • Moderne communicatiemiddelen, e-mail

We sturen niet alleen post via de brievenbus, er worden ook veel mailtjes verstuurd. Laat de kinderen in kleine groepjes jouw e-mail zien. Bedenk iemand om een mailtje aan te sturen en laat de kinderen enkele dingen verzinnen die ze tegen deze persoon willen zeggen of die ze willen vragen. Verstuur de mail. En nu maar wachten op antwoord...
Je kunt ook een smsje sturen aan iemand, waarbij de kinderen mogen verzinnen wat je met de klas wilt zeggen.

  • De postbode

Nodig een postbode uit in de klas. Misschien heeft de postbode die de post op school brengt wel éven tijd om langs te komen. Je kunt de kinderen vragen laten stellen aan de postbode en de postbode laten vertellen wat er met de post gebeurt als jij hem in de oranje brievenbus hebt gedaan.
Je kunt met de kinderen naar de auto, fiets of kar van de postbode gaan kijken.
Het is leuk om de postbode te introduceren door hem/haar een brief te laten bezorgen in de klas. Schrijf deze van tevoren en leg hem voor de postbode klaar.
Bij mij in de klas kwam deze brief van de oma van Pompom (de groepsknuffel). Pompom miste zijn familie namelijk heel erg en toen heeft de klas oma een brief geschreven. Oma schreef terug dat ze langs zou komen.


  • Het postkantoor

Bedenk met de kinderen wat je nodig hebt om een postkantoor te maken en postbode te kunnen spelen. Schrijf alles op een groot vel papier en hang dit op in de klas. Vraag de kinderen benodigdheden van thuis mee te brengen.

  • Post sorteren

Verzamel allerlei soorten post, bijv. kaarten, tijdschriften, rekeningen of enveloppen van verschillende grootte.
Er ligt een grote zak in de kring. De postbode is deze zak bij het bezorgen van post op school vergeten. Wat zou er allemaal in de zak zitten?
Bespreek met de kinderen wat de postbode rondbrengt.
Keer de zak om. Misschien kunnen wij de postbode helpen bij het rondbrengen van de post. Wat zit er in de zak? Wat zijn de verschillen?
We gaan de post sorteren. De kinderen mogen zelf bedenken hoe. Bijv. op soort of op grootte. Maak stapeltjes.


  • Post bezorgen (cijfers herkennen)

Schrijf op een heleboel enveloppen cijfers. Zet 5 brievenbussen in de klas met deze cijfers, bijv. 2 - 4 - 6 - 8 - 10 of 1 - 3 - 5 - 7 - 9
Laat de kinderen een envelop bekijken. Wie weet welk nummer erop staat? Welk nummer op de brievenbussen is hetzelfde? Doe de brief er maar in. Je kunt ook met stippen of turfstreepjes werken. Zet deze op de enveloppen en zet cijfers op de brievenbussen. Dan wordt het iets moeilijker!